Oftest stillede spørgsmål

Hverdag På FE0071

Oftest stillede spørgsmål

I hvor god tid skal man melde sit barn ind?

Hvis I vil være sikre på en plads på Flemming Efterskole, er det bedst at melde sit barn ind 3-4 år før.

Hvorfor kan jeg ikke få at vide, hvilket nummer jeg er på ventelisten?

Hvert år optages eleverne i den rækkefølge, de meldes ind. Samtidig reserverer vi et antal pladser til vores kommende 2. årselever. Når alle pladser er besat, opretter vi en venteliste.

Optaget fra venteliste til en plads på skolen foregår efter en vægtet vurdering af elevholdets endelige sammensætning ud fra de førnævnte ventelister.

Vi kan derfor ikke oplyse dig om dit nummer på ventelisten, da det ikke giver et reelt billede, fordi der er mange forskellige parametre, der spiller ind.

Vi ved, det kan være frustrerende at stå på venteliste, men vi gør, hvad vi kan for at holde jer opdateret.

Hvilke valgfag kan jeg få på Flemming Efterskole?

Du skal som minimum vælge ét af vores superfag, der er spring, teamgym, tumbling, rytme, dans, fodbold, grand prix rytme og musik

Derudover kan du vælge mellem en lang række forskellige mindre valgfag, som varierer fra år til år. Skoleåret inddeles i tre perioder, hvilket vil sige, vi skifter valgfag to gange i løbet af året, og du har mulighed for at prøve noget forskelligt.

Af mindre valgfag kan nævnes FaceOFF, "CL, PL & LL", volley, nørdefysik, badminton, nørdetysk, krea og for eksempel løb.

Hvad er forskellen på spotklasse og valgfag?

Spotklasser er kun for 10. klasser, og spotklassen er et tilvalg af ekstra træning i ét af vores spotklassefag (tumbling, teamgym, fodbold eller spring-fodbold). Her fravælger du tysk og fysik/kemi. Du kan også vælge "Bogligt spot", hvor du prioriterer at have tysk og/eller fysik/kemi.

Valgfag er bare valgfag, og de er også for alle elever. Udbuddet af valgfag varierer fra år til år afhængig af årstid og lærersammensætning. Du skal vælge de valgfag, du har lyst til at prøve af. Du kan vælge nye valgfag to gange i løbet af året, så der er tre valgfagsperioder i alt.

Skal man have gået til gymnastik?

Du behøver ikke at have lavet gymnastik, før du begynder på Flemming Efterskole. Det vigtigste er, at du har lysten til at gøre det. Det er ingen hemmelighed, at gymnastikken betyder meget for os med minimum tre obligatoriske gymnastiktimer om ugen. Derudover fylder det meget hos mange elever og voksne, fordi gymnastik er deres helt store interesse.

Skal man vælge en linje?

Nej, du skal ikke vælge linje. På Flemming Efterskole har vi ingen linjer, til gengæld har du som elev mulighed for at kombinere dine interesser. Du kan for eksempel godt have både teamgym, fodbold og spring på dit skema i samme valgfagsperiode.

Du sammensætter selv dit valgfagsskema. Du kan vælge at fylde dit skema op med gymnastik eller at sammensætte dit skema, så du har flere forskellige valgfag.

Spring-fodbold spot, Fodbold spot, Teamgym spot og Tumbler spot er særlige tilbud til dem, der brænder ekstra meget for deres sport. De har ekstra træning på skemaet inden for enten tumbling, teamgym, spring og/eller fodbold, men de har samtidig muligheden for at vælge andre valgfag som for eksempel musik eller dans.
Derudover kan du vælge Bogligt spot, hvor du giver ekstra opmærksomhed på klargøring til din ungdomsuddannelse.

Kan man godt have flere forskellige valgfag?

Du sammensætter selv dit valgfagsskema, der består af otte valgfagstimer. Du kan vælge at fylde dit skema op med gymnastik eller at sammensætte dit skema, så du har flere forskellige valgfag.

Hvor mange boglige timer har man om dagen?

Skoleåret er inddelt i tre perioder, og skemaet varierer alt efter, hvornår på året det er. For eksempel fylder det boglige mest i efteråret, hvor gymnastikken fylder meget i foråret.

Kan jeg få specialundervisning?

Nej, vi tilbyder ikke specialundervisning. Alle elever optages på normale vilkår på Flemming Efterskole.

Hvorfor flytter vi værelser to gange om året?

To gange i løbet af året har vi værelsesbyt. Årsagen er, at vi gerne vil styrke elevernes sociale kompetencer. Lærere, forældre og elever har evalueret på værelsesbyttene, og et stort flertal af eleverne føler, at værelsesbyttene har været med til at udvikle deres åbenhed og respekt for andre. Derfor er værelsesbyt med til at opnå en større fællesskabsfølelse, tillid og tolerance på elevholdet.

Hvad med forsikring - skal eleverne selv have en forsikring?

Skolens forsikring dækker ved uheld i undervisningen, jeres egen familieforsikring skal dække ved uheld i fritiden, hvis du for eksempel ødelægger noget på skolen, eller hvis du er så uheldig at få stjålet noget ved for eksempel indbrud på skolen.

Vi anbefaler derfor, at I tegner en familieforsikring, hvis I ikke allerede har en.

Hvad koster et efterskoleophold på Flemming Efterskole?

Prisen på et efterskoleophold afhænger af forældrenes indkomst, og dermed hvor stort et statstilskud, I kan få. Statten yder støtte på melllem 25-55 procent af forældrebetalingen.

Beregn prisen her.

Ugeprisen for skoleåret 2023/24 er 2799kr.

Giver I søskenderabat?

Vi giver søskenderabat, hvis du har et andet barn på efterskolen på samme tid.

Hvis der er en søskende, der går på en anden efterskole, er det også muligt at søge om særligt tilskud.

I begge tilfælde skal du sende en mail til skolens administration på info@flemmingefterskole.dk, efter du har lavet en indmeldelse og fået en plads.

Afholder I camps?

Vi afholder camps i skolernes ferie. Det vil sige i sommer-, efterårs- og vinterferien. Du kan både vælge mellem en kort og en lang camp, samt mellem springcamp, fodboldcamp, rytmecamp, teamgymcamp, tumblingcamps.

Læs mere om vores camps her

Kan man leje en hal til en weekendtræning?

Hvis du ønsker at leje vores faciliteter, kan du kontakte skolen på info@flemmingefterskole.dk. Det er både muligt at leje vores haller og vores kunstgræsbane.